Kaloemmerkes in de zep


Met Kaloemmerkes in de zep verrast Herman Brusselmans vriend en vijand.

Wat zullen we nu krijgen? Ja ja, het is wel degelijk een nieuwe roman van Herman Brusselmans. Het is alweer een werkje om duimen en vingers bij af te likken. Zoals de titel al aangeeft is het een boek over vriendschap, diepzinnigheid, een verre tocht, de dichotomie tussen artiest en publiek, en een onverwacht einde tijdens een niet voorspelde finale.

Het hoofdpersonage, de redelijk befaamde auteur Herman Brusselmans, leert een meisje kennen. Tevens zoekt hij een chauffeur, omdat zijn vaste chauffeur, Robbie, een zaak in parketvloeren is begonnen. De oplossing is simpel: het meisje, Liselot, zal fungeren om Brusselmans naar Nederland te brengen, waar hij een literair optreden voor de boeg heeft.

Met Kaloemmerkes in de zep verrast Herman Brusselmans vriend en vijand. Hij schuwt een vleugje humor niet, maar de ernst krijgt evenzeer prioriteit. De roman is driedubbelgelaagd, wordt gestut door een stilistiek die haar gelijke nauwelijks kent en bezit een plot die talloze andere plots in de schaduw stelt.

Brusselmans trekt alle registers open op een wijze die hem en hem alleen kenmerkt. Een prima roman.

Bestel dit boek nu voor 14,95 € bij Azur.


 
Uitgeverij: Prometheus
Verschenen: 17 september 2009
Uitvoering: paperback
Formaat: 20 x 12,5 cm.
Omvang: 180 blz.
Adviesprijs: 17.95 €
ISBN: 978-90-446-1484-8


Herman Brusselmans - Kaloemmerkes in de zep ***

In een vlaag van krankzinnigheid beweerde een boekbespreker van NRC Handelsblad enige tijd geleden dat de Belgen beter schrijven dan de Nederlanders. Daar is vervolgens weinig van gebleken, behalve dan dat sommige Nederlanders (Tommy Wieringa, Abdelkader Benali) inderdaad wel bijzonder treurige romans afleverden, zodat de ondergrens hier lager lijkt te liggen. Maar wat bij de Belgen gebeurt, is ook vaak schokkend. Alleen krijgen we dat niet altijd te zien.

Herman Brusselmans en Tom Lanoye zijn Vlaamse toppers en leveren met ijzeren regelmaat nieuwe titels af. We hebben het nu dus over de bovenlaag van de Belgische literaire kunst.

In de nieuwste roman van Herman Brusselmans wordt door hoofdpersoon Herman Brusselmans, van beroep schrijver, naarstig gezocht naar een titel voor zijn komende meesterwerk. Van alles en nog wat passeert de revue, en uiteindelijk is het Kaloemmerkes in de zep geworden. Grapje! Ik had het trouwens over zijn komende meesterwerk, maar een andere grap in dit boek is dat Brusselmans, nadat hij naar eigen zeggen met Mijn haar is lang het beste boek van 2009 had geschreven, nu juist het slechtste boek van datzelfde jaar wil schrijven, of misschien zelfs wel de slechtste roman van alle tijden. Dat levert opmerkingen op als de volgende: 'Wat het goed doet in een slecht boek is een droomsequentie.' Wat prompt volgt, is inderdaad een paginalange beschrijving van een droom.

Daarin zit een dialoog(je) met God. Op een gegeven moment gaat het gesprek over Susan Smit, het pas benoemde jurylid van de Libris Literatuurprijs, met dat blonde kapsel - maar dat laatste is toevallig. God merkt op: 'Dat hitsige wijffie? Ik heb 'ns door een gaatje in haar badkamermuur gegluurd. Ze heeft een tof toefje haar op haar foef.' Het verhaal in Kaloemmerkes in de zep is van een voor Brusselmans gebruikelijke overzichtelijkheid. De schrijver vindt een nieuwe chauffeur in de vorm van het meisje Liselot. Zij rijdt hem naar een literair optreden. Daar treedt de schrijver op. En tot slot rijden ze samen terug naar België. Helemaal aan het eind volgt een verrassende apotheose, maar daar wordt hier natuurlijk niets over verklapt.

Intussen zit Brusselmans niet om verhaalstof verlegen, hij gaat van absurde anekdote naar absurde anekdote, eigenlijk heeft hij zo veel te vertellen dat hij nergens werkelijk aan toekomt. Ongemeen komisch is hij daarbij vaak wel.

Onbeleefd zou je kunnen opmerken dat Lanoye - op de cover en het titelblad van zijn boek is van een voornaam geen sprake - in zekere zin ook een grenzeloze ouwehoer is in zijn nieuwste roman, die, naar onvermoeibaar eigen zeggen in het boek zelf, maar geen roman wil zijn.

Arie Storm
Bron: Het Parool (9 september 2009)

Brusselmans gooit kikkervisjes in de goot

Herman Frans Martha Brusselmans, bij het grote publiek beter gekend als Herman Brusselmans, zet met Kaloemmerkes In De Zep zijn 51ste boek ter wereld. Volgens hem het eerste grappige boek in deze indrukwekkende reeks met de meester zelve in de hoofdrol.

Het onderwerp is poepsimpel: Brusselmans' vaste chauffeur Robbbie begint een handel in parketvloeren en een plaatsvervanger is dus wenselijk. Tijdens een avondje uit komt Brusselmans in contact met Liselot en zij wordt aangesteld als nieuwe chauffeur. Zij zal de auteur naar een literair optreden in Nederland brengen.

Rond de pot

Waarschijnlijk vragen sommigen zich af hoe je met zo'n verhaaltje een boek van 178 pagina’s kunt schrijven. Wel, Brusselmans slaagt er wonderwel in. Dankzij zijn ontelbaar rond-de-pot-gedraai, de nog meer ontelbare verwijzingen naar geslachtsdelen, zijn vrouw Tania en lyrische omschrijvingen van seksuele avontuurtjes worden de pagina’s vlot gevuld. De net iets te talrijke afdwalingen maken het moeilijk om bij de les te blijven en gaan daarna doodsimpel vervelen.

Sporadisch tovert Brusselmans prachtige stukjes tevoorschijn. Vooral de passages waar de auteur verwijst naar zijn wonderlijke kinderjaren in Hamme zijn de betere stukken in het boek. Maar dit kan de verveling spijtig genoeg niet tegengaan.

Nederland boven!

Opvallend zijn de talrijke verwijzingen naar Nederland. De literaire lezing in Vlaagzand, namen van Nederlandse auteurs en bekende personen,… Het is dus duidelijk dat Brusselmans, net als vele andere Vlaamse auteurs (Ivo Victoria, Saskia de Coster en anderen), zich richt op onze Noorderburen.

Kaloemmerkes In De Zep geeft nogal de indruk dat het geschreven is omdat er een boek moest geschreven worden en niet zozeer omdat Brusselmans op een schitterend verhaal zat te broeden. Grappig met momenten, maar niet betoverend voor de rest. Laat de Kaloemmerkes maar in de zep liggen dus.

Ellen Van den Bogaert
Bron: CJP (21 Oktober 2009)

Skalonkels met sleetputzen

‘Kaloemmerkes in de zep’ is niet alleen de titel, maar ook de boodschap van dit boek. Jammer genoeg komt die titel in de tekst niet voor, alleen vertaald in het Nederlands. Tip: kijk op de laatste bladzijde van het boek. De titel van deze recensie is, om in stijl te blijven, hieronder ook niet te vinden, maar wel herleidbaar naar de hoofdconclusie van ondergetekende. Tip: lees de laatste regel van de recensie.

Het 52ste boek van Herman Brusselmans is een feest van herkenning. Of beter: een schok van iets te veel herkenning. De eerste 20, 30 bladzijden is er waardering voor de grappen, het absurdisme, het oeverloze afdwalen en de vrolijke terzijdes waarheen de schrijver je voert. Daarna besef je: o ja, deze stijl hadden we in de vorige boeken ook, zij het net anders geformuleerd en vooral: iets scherper. Ook de onderwerpen zijn grofweg hetzelfde. Het gaat over sex, drugs, drank, mensen en vrouwen.

Eén vrouw in het bijzonder: Liselot. ‘Het zesde mooiste meisje dat ik ooit had gezien, na Tania de Metsenaere, Sandy Tura, Siska Schoeters, Agneta van ABBA in de jaren zeventig en Miss België 2009 Zeynep Sever.’ Dat meisje ontmoet hoofdpersoon Herman Brusselmans in een cafe, waarna ze samen veel gaan drinken in veel cafés, daarna naar een literair optreden gaan van de maestro zelf, en daarna terugkeren naar Gent. De hoofdpersoon is Brusselmans zelf die vertelt over zijn eigen leven, zoals voorspeld in de recensie van Toos.

Het literaire optreden in Nederland is het hoogtepunt in het boek, niet de weg heen en terug in de Citroën Picasso van Liselot, en Brusselmans heeft een heel boek nodig om dat te beschrijven. Blijkbaar had hij niet genoeg stof (inspiratie?) om wel een intrigerend verhaal te vinden. Tel daarbij op dat de gebruikelijke omleidingen en bizarre wendingen in de tekst wat slapjes zijn, dan worden die normaliter leuke stijlkenmerken niet meer dan schijnbewegingen om de bladzijden te vullen. Bladzijdenvulling dus die soms leuk, maar vaker melig is. Zo lezen we dat de schrijver een passie heeft voor de Nederlandse popgroep The Cats, in het bijzonder voor het nummer ‘Lea’, omdat zijn moeder zo heette. Tot zover oké, maar dan hoeven we niet op 12 andere plekken te lezen dat The Cats de beste popgroep ooit was. Een andere terugkerende obsessie is de Tweede Wereldoorlog, waar we ook iets te vaak mee worden geconfronteerd. Dat vindt Liselot trouwens ook.

De derde cyclisch terugkerende grap ten slotte is de suggestie voor de ultieme boektitel. De kutrotonde bijvoorbeeld, of Het plafond of de ruiten?, of De gekleurde milt, of Niets in de ogen van God,’ of Het gewiegde zwijn, of de beste: Een stad vol huizen. Toch wordt uit die flauwigheid nog een goede taalgrap gepeurd: ‘Het is echt om je te bescheuren dat iemand Wouter Deprez (Belgisch cabaretier, NV) grappig vindt. Ik besloot te zwijgen over Wouter Deprez. Heet hij wel Wouter? En hoe heet z’n nichtje? En waarom heeft hij zulke grote oren? Geen idee. Ja, dat is alles goed en wel beschouwd geen slechte titel voor een roman. Geen idee. Geen idee. Cursief klinkt hij nog beter.’

Slijtage is misschien het beste woord dat deze Brusselmans kenmerkt. Tussen de regels door schemert vermoeidheid, gebrek aan inspiratie en minder lol in het schrijven. Het verhaal heeft daaronder te lijden. Je ziet als het ware het staketsel van de verhaalconstructie door de pagina’s heen, zoals je de ribben van een uitgehongerd dier kan tellen.

Brusselmans weet gelukkig zelf ook hoe de vlag erbij hangt: in het boek vertelt hij een paar keer dat dit het slechtste boek uit zijn carričre is, en dat in 2010 jaar geen boek geschreven gaat worden. Hij wil rust. Dat lijkt me een goed idee. Ga lekker bijkomen, Herman, en kom daarna terug met een boek dat de wereld schokt! Na 52 boeken mag je wel even de accu opladen. Anders gaan je boeken inderdaad lijken op geraamtes met slijtplekken.

Nico Voskamp
Bron: Recensieweb (10 november 2009)

This page was created by Erik 'PalmBoy' RAEYMAEKERS

created on 29-09-2009 - last updated on 02-11-2009

You're visiter number since 29-09-2009