patiŽnt H.B.

PatiŽnt H.B.


Dit boekje is een speciale uitgave van Boekhandel De Kler B.V. te Leiden. Het bevat 3 kortverhalen van Herman Brusselmans, en de illustraties werden verzorgd door Peter Pontiac. De verhalen zijn getiteld : 'Bij Donnie', 'De vreemde hobby's van doktoren' en 'Als de ratten dansen', en bij elk van die verhalen staat een tekening van Peter Pontiac.

Het werkje is zeer prachtig gebonden met een zwart gestoffeerde harde kaft, en daarover een bruin papieren beschermhoes. Deze editie is uitgegeven op 300 exemplaren, waarvan 100 exemplaren zijn genummerd en gesigneerd door de auteur en illustrator.


Verkrijgbaar bij:
Boekhandel De Kler
Breestraat 161, Leiden
E-mail: leiden@dekler.nl

Verschijning: donderdag 21 maart 2002
Uitvoering: gebonden
Omvang: 36 pagina's
Prijs: Euro 17,50 (standaard editie, niet genummerd of gesigneerd)  
Euro 19,95 (bijzondere editie, genummerd en gesigneerd door beiden)
ISBN: 9070084295


Herman Brusselmans presenteert Leids boekje

‘Ik zit niet meer achter de wijven aan.’

Schrijver Herman Brusselmans leverde drie korte verhalen en tekenaar Peter Pontiac maakte er illustraties bij. Het resultaat: Patiënt HB, uitgegeven door de Leidse boekhandel De Kler. Vorige week was de presentatie van het boekje en Brusselmans en Pontiac bleken zonder pen of potlood een stuk minder lawaaiig dan in hun werk.

Katherine Hermans

Herman Brusselmans (1957) is het enfant terrible van de Belgische letterkunde. Hij komt regelmatig in het nieuws door rechtszaken die beroemde Belgen tegen hem aanspannen omdat hij hen beledigt in zijn boeken. Maar dat weerhoudt hem er niet van om elk half jaar met een nieuwe roman te komen.
Vorige week donderdag was hij in Leiden, in boekhandel De Kler, omdat daar een speciale uitgave van drie verhalen van zijn hand werd gepresenteerd. Het boekje heeft als titel Patiënt HB en is voorzien van illustraties door Peter Pontiac (1951). Pontiac maakt al sinds de jaren zestig illustraties, striptekeningen, schilderingen en platen- en cd-hoezen. Hij werkte onder andere voor de VPRO, de NRC, en OOR. De Kler bracht Brusselmans en Pontiac speciaal voor het vervaardigen van Patiënt HB samen.
Zelf waren ze niet op het idee gekomen om samen te werken, zo bekennen ze. Pontiac: ‘Ik werd gevraagd en kan moeilijk nee zeggen.’ Brusselmans: ‘Als men mij vraagt voor zoiets, is zeker niet het eerste wat ik denk: o ja, leuk illustraties.’ Hij vindt de tekeningen desondanks mooi, maar ‘ze tellen niet mee in het verhaal.’ Toch sluit hij niet uit dat ze in de toekomst nog eens zullen samenwerken.
De illustraties van Pontiac passen dan ook goed bij de chaotische stijl van Brusselmans. Van een verhaallijn is geen sprake: Patiënt HB staat vol met volslagen bizarre uitweidingen op een knullige toon. Brusselmans vertelt bijvoorbeeld over een kroegbaas die slachtoffers van ongelukken in de tuin gaat helpen. Zo komt hij terecht bij een actrice ‘die bij het planten van prei zichzelf had ingegraven met kop en al, zodat ze (uiteraard kan je wel zeggen) begonnen was met stikken.’
In een ander verhaal vertelt de schrijver dat zijn (alter) ego Herman Brusselmans tijdens de seks met een scharrel moest overgeven. Na de beschrijving van deze scène volgt de zin: ‘Er hoeft geen tekening bij dat Herman Brusselmans z’n slechtverteerde whisky krek haar mond injoeg’. Maar natuurlijk maakte Peter Pontiac juist over deze prozaïsche handeling juist wél een tekening.

Kus


De schreeuwerige stijl van beide kunstenaars doet veel goeds vermoeden voor de boekpresentatie, maar die verloopt minder spectaculair dan verwacht. Herman Brusselmans hangt onderuitgezakt in zijn stoel en blaast zijn sigarettenrook richting de boekenkast. Peter Pontiac kijkt geïnteresseerd naar het tafeltje naast zich terwijl Kees Schafrat van boekhandel De Kler vol trots en omstandig de auteur en de tekenaar voorstelt aan het publiek. Na zijn praatje concludeert Schafrat: ‘Nou, het ergste hebben we gehad’. Daarop knikken Brusselmans en Pontiac instemmend.
Vervolgens is het woord aan Brusselmans die voorleest uit zijn nieuwe roman De kus in de nacht. Ook daarna blijft hij aan het woord: ‘Peter weigert iets te zeggen, dat komt dus omdat we deze vanavond helemaal gratis doen, Kees dacht zeker ook nog dat ik hier een heel literair programma zou houden voor noppes.’
Over de verkoop van zijn werk heeft hij overigens niets te klagen. Helaas zijn de recensenten meestal wat minder positief - onterecht volgens Brusselmans.: ‘Wat kun je doen als recensenten beweren “Het is alleen maar kut en lul en dat is het.” Ik kan er echt woedend van worden als dat wordt geschreven. Het is bullshit, natuurlijk komt dat in mijn boeken voor ja, net als in het leven zelf.’
Overigens komen Brusselmans’ huidige verhalen niet meer uit de praktijk van zijn eigen leven. Hij blijkt in De Kler niet de oversekste schreeuwlelijk uit zijn boeken te zijn, maar een zachtaardige man die spa drinkt. ‘Ik zit voornamelijk thuis, ik drink niet en ik zit niet achter de wijven aan.’ Het blijft even stil. ‘Ja, ik zeg nu wel dat ik niet achter de wijven aanzit, maar dat is misschien iets verkeerd uitgedrukt.’ En na een kus verdwijnt hij in de Leidse nacht, terug naar Gent.

Bron : CULTUUR - MARE 26, 28 maart 2002

This page was created by Erik 'PalmBoy' RAEYMAEKERS

created on 11-08-2002 - last updated on 11-08-2002